AB határozat utólagos normakontroll elutasításáról

2024. július 11.
Ügyszám: II/2785/2023
Az ügy tárgya:

Az egyes gazdaságfejlesztési célú és munkahelyteremtő beruházásokkal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról, valamint egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításról szóló kormányrendeletek módosításáról szóló 141/2018. (VII. 27.) Korm. rendelet 6/K. §-a és 2. mellékletének 49. pontja elleni utólagos normakontroll (nemzetgazdasági szempontból kiemelt ügy, balatonvilágosi ingatlanok, építési beruházás)

Az Alkotmánybíróság elutasította az egyes gazdaságfejlesztési célú és munkahelyteremtő beruházásokkal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról, valamint egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításról szóló kormányrendeletek módosításáról szóló 141/2018. (VII. 27.) Korm. rendelet 6/K. §-a és 2. számú mellékletének 49. sora alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat. Az indítványozó országgyűlési képviselők előadása szerint a Korm.r. eredetileg 11 beruházással összefüggő ügyet nyilvánított nemzetgazdasági szempontból kiemelt üggyé. Az elfogadását követő években a Korm.r. többször egészült ki újabb beruházásokkal, az indítvány benyújtásakor pedig már 126 beruházást szabályozott. Az indítvány tárgyát képező Balatonvilágos területén levő balatonaligai magasparton fekvő ingatlanberuházás tartalma az elmúlt években jelentősen megváltozott, az eredeti kikötő- és szállodafejlesztés helyett a 2022-es tervek szerint lakópark épülne. Az indítvány szerint a beruházás így semmilyen gazdaságfejlesztési vagy munkahelyteremtési célt, se más közcélt nem szolgál. Az indítványozó országgyűlési képviselők álláspontja szerint a Korm.r. az Alaptörvénybe foglalt egészséges környezethez való alapjogot és a P) cikk (1) bekezdését sérti, továbbá a visszalépés tilalmába ütközik. Álláspontjuk szerint a visszalépések egyike sem igazolható más alapvető jog érvényesülésével vagy valamely alkotmányos érték védelmével. A Korm.r. továbbá az Alaptörvény jogforrási hierarchiát meghatározó rendelkezésével is ellentétes. Az Alkotmánybíróság határozatában megállapította, a Korm.r.-nek az indítványozók által támadott módosítása a megalkotásakor hatályos szabályoknak megfelelt, miután a beruházás eleget tett az Ngtv. előírásainak. Annak megítélése szempontjából, hogy a Korm.r. támadott előírásait megfelelő felhatalmazás alapján alkották-e meg, az akkor hatályos Ngtv.-előírásokat kell figyelembe venni; a kérdés elbírálására utólagosan nem hat ki sem az Ngtv. módosítása, sem annak hatályon kívül helyezése. Az alapjogi vonatkozásokkal kapcsolatban a határozat megállapította, hogy az Alaptörvény P) cikk (1) bekezdéséből fakadó, környezetvédelemre vonatkozó állami kötelezettség alapjogi oldala az Alaptörvényben deklarált egészséges környezethez való jogban jelenik meg. Az indítványozók azonban nem hivatkoztak olyan jogszabályi előírásra amelynek tartalma az egészséges környezethez való joggal összefüggésbe lett volna hozható, és így a védelmi szintben történő visszalépés tilalma vizsgálható kontextusba helyezte volna a támadott Korm.r.-et. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.