AB határozat bírói kezdeményezés elutasításáról

2024. október 18.
Ügyszám: V/1996/2024
Az ügy tárgya:

Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 6/2022. (I. 14.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés b) pontjának és 2/A. § (1) bekezdés b) pontjának „a kereskedőnél készleten lévő" szövegrésze elleni bírói kezdeményezés (hatósági áras termékek, nemzetközi szerződésbe ütközés)

Az Alkotmánybíróság elutasította az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 6/2022. (I. 14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: KR.) 2023. január 12. napja és 2023. július 31. napja között hatályos 2. § (1) bekezdés b) pontjának és 2/A. § (1) bekezdés b) pontja „a kereskedőnél készleten lévő” szövegrésze nemzetközi szerződésbe ütközésének megállapítására, valamint a Győri Törvényszék előtt 10.K.700.326/2024. szám alatt folyamatban lévő perben való alkalmazásának kizárására irányuló indítványt. A bírói kezdeményezés alapját képező peres eljárásban az alperesi fogyasztóvédelmi hatóság fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta a felperesi üzletláncot, mert az általa üzemeltett kereskedelmi egységben a hatósági ellenőrzés napján több hatósági áras termékcsoport vonatkozásában nem rendelkezett a hét adott napjára vonatkozó készletmennyiséggel. A felperes a határozat elleni keresetében előadta, hogy a termékek a raktárában voltak annak érdekében, hogy a fogyasztói igények kielégítése folyamatos legyen. Az indítványozó bíróság álláspontja szerint a rendeleti szabályozás sérti a tulajdonhoz való jogot, mivel olyan mértékű árukészlet megvásárlására és raktározására kötelezi a kereskedőket, melynek mennyisége nem áll arányban a vásárlói kereslettel. Az Emberi Jogok Európai Egyezménye (EJEE) Első Kiegészítő Jegyzőkönyve 1. cikke alapján minden természetes vagy jogi személynek joga van javai tiszteletben tartásához. A jogalkotó azonban nem tartotta tiszteletben a magánérdek és a közérdek közötti méltányos egyensúly követelményét, mert veszteséges működésre kényszerítette az adott vállalkozást, a veszteség kompenzálása helyett pedig bírságolást írt elő. Az Alkotmánybíróság határozatában hangsúlyozta, hogy egy, a tulajdonhoz való jogba történt beavatkozás akkor felel az EJEE Első Kiegészítő Jegyzőkönyv 1. cikkének, ha az törvényen alapul, közérdeket szolgál és arányos. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a jogalkotói cél és az azt alátámasztó, Magyarországot terhelő nemzetközi kötelezettségek kétséget kizáróan igazolják a beavatkozást szükségessé tevő közérdek fennállását. A beavatkozás arányosságának megítélésében pedig az államoknak biztosított mérlegelési mozgástér igen széles, a jogalkotó pedig csak a rendelkezési jogot korlátozta, az üzletláncot nem fosztotta meg a tulajdonától. Az Alkotmánybíróság pusztán a kártalanítási program hiánya nem teszi automatikusan jogsértővé a beavatkozást, ugyanis az arányossági követelmény tekintetében egyéb szempontok is figyelembe veendők. A KR. szerinti ármaximálás a fogyasztók érdekeit szolgálta, ennek terheit azonban egyes piaci szereplőkre – a kiskereskedelmi üzletekre – rótta állami kártalanítási program nélkül. Ez azonban nem eredményezte az érintett piaci szereplők ellehetetlenülését, a meghatározó tevékenységük egészének veszteséges jellegét, a piacról való kiszorulásukat, és aránytalan terhet sem rótt rájuk. Ezért az indítványt az Alkotmánybíróság elutasította.