AB határozat alkotmányjogi panasz elutasításáról

2024. október 18.
Ügyszám: IV/468/2024
Az ügy tárgya:

A nem lakossági felhasználók víziközmű-szolgáltatási díjának megállapításáról szóló 25/2023. (XII. 13.) EM rendelet 3. §-a elleni alkotmányjogi panasz (víziközmű-szolgáltatási díj, kellő felkészülési idő)

Az Alkotmánybíróság elutasította a nem lakossági felhasználók víziközmű-szolgáltatási díjának megállapításáról szóló 25/2023. (XII. 13.) EM rendelet 3. §-a alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt. Az eljárásban kifogásolt EM rendeletet 2023. december 13-án hirdették ki a Magyar Közlönyben, hatályba lépésének napja 2024. január 1-je volt. Az EM rendelet a víziközmű-szolgáltatás díjazásának a módját a nem lakossági felhasználók esetében alapjaiban megváltoztatta, illetve azzal a fogyasztásmérő berendezések átfolyási átmérőjének milliméterben mért értékéhez kötött, országosan egységes díjak kerültek bevezetésre. Az EM rendelet alapján az indítványozó gazdasági társaság esetében a víziközmű-szolgáltatási díj azonos hosszúságú időszak vonatkozásában a tavalyi évhez képest jelentős mértékben emelkedett. Az indítványozó álláspontja szerint a díjemelkedés elkerülhető lett volna, ha a rendelet hatályba lépéséhez kapcsolódó felkészülési idő hossza lehetővé tette volna számára, hogy a fogyasztásmérő berendezést ezen idő alatt olyanra cserélje, melynek átfolyási átmérője kisebb, és így kedvezőbb árazási kategóriába tartozást tett volna lehetővé számára. A felkészülési idő vonatkozásában lényeges körülmény, hogy a jogszabály kötelmi jellegű viszonyt szabályoz, hatályba lépésével pedig szerződés-módosítás jellegű helyzetet teremt. Az indítványozó álláspontja szerint ezért az EM rendelet az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésébe ütközően a jogállamiság sérelmét okozza, ugyanis a felkészülési idő nem volt méltányos hosszúságú. Az Alkotmánybíróság határozatában kifejtette, hogy az indítványozó által sérelmezett helyzet alkotmányjogi szempontból nem sorolható a jogkövető magatartás tanúsításához szükséges felkészülés hatálya alá, hanem csupán a jogszabály gazdasági következményeire való felkészüléssel áll összefüggésben. Ez azonban kívül esik az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdéséből levezetett kellő felkészülési idő követelményén, ezért az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt elutasította.